Tudta, hogy többféle működési elvű elektromos autó kapható a piacon?

Az elektromos autó kifejezés hallatán mindannyiunknak van valamilyen elképzelése, hogy is működnek ezek a járgányok, viszont ezek az ismeretek egymástól meglehetősen eltérőek is lehetnek, ami nem csoda, hisz az e-autó több, különböző formában, megoldással létezik.

Lássuk most ezeket az eltéréseket!

Miben különbözik az elektromos autó hagyományos társaitól?

Az általánosan elfogadott definíció az elektromos autóra: egy vagy több elektromos motor által hajtott közlekedési eszköz. A meghajtáshoz szükséges áram akkumulátorban vagy más energiatároló eszközben kap helyet. Általánosan elfogadott álláspont a villanyautósok körében, hogy az elektromos autó kifejezést csak a tisztán elektromos meghajtású járművek esetében használjuk, belső égésű motort is használó autók esetén nem, tehát a hibrid autókat érdemes megkülönböztetni elektromos társaiktól.

Mi a különbség a hibrid az elektromos autók között?

A hibrid autók elsődlegesen robbanómotorral – benzines és dízeles változatok is megtalálhatók a piacon – rendelkező járművek, melyek hajtását elektromotorok is segítik. Egy külön – kisebb kapacitású – akkumulátorban tárolja a rendszer a fékezéskor termelt energiát, amit gyorsításkor vagy normál működés során rásegítésként fel tud használni az autó. Léteznek olyan típusok, melyek tisztán elektromos üzemben is képesek néhány kilométer megtételére, más modellek esetében pedig csak a gyorsításhoz használják az így termelt energiát.

Fontos megjegyezni, hogy ezek az autók nem tölthetők külső áramforrásból.

A konnektoros (plug-in) hibrid változat

Az előző kategóriánál fejlettebb típusról van szó, mely nagyobb akkumulátorral és külső töltési lehetőséggel rendelkezik, így a tisztán elektromos hatótáv is megnő, akár 20-50 km-re is. Az elsődleges meghajtási forma még mindig a belső égésű motor. Első ránézésre többet kínál ez a típus a sima hibrid autóknál, de a gyakorlatban sok odafigyelést és gyakori töltést igényel.

Hatótávnövelt elektromos autó

Ezen autók meghajtását már tisztán elektromotor végzi, de egy kis méretű benzinmotorral is felszerelték, melyek az akkumulátorok lenmerülését követően áramot termelnek az elektromotor meghajtásához. Tehát a benzinmotor csak szükség esetén kerül üzembe, hogy tudja tölteni az akkumulátort. Hosszabb távok is megtehetők külső töltés nélkül, a hatótáv akár 100-150 km is lehet tisztán elektromos üzemben.

A mindennapi városi használatban általában nincs szükség az áramfejlesztő (benzinmotor) igénybevételére, inkább hosszabb utakon lehet hasznos, vagy biztonságérzetet adhat a sofőr számára. Sokan bizalmatlanul tekintenek az elektromos autókra, de ez a típus még a kétkedőket is meg tudja győzni. Hátránya a tisztán elektromos autókkal szemben, hogy a kiegészítő robbanómotor miatt fokozottabb az autó karbantartásigénye, magasabb az autó ára és fenntartási költsége is.

Üzemanyagcellás elektromos autó

Ez egy tisztán elektromos autó, a meghajtáshoz szükséges energiát viszont nem hagyományos akkumulátorban, hanem folyékony hidrogén formájában tárolják. A hidrogén gyorsan tankolható, így nincs szükség hosszadalmas akkumulátortöltésre, a hidrogéntartály töltése csupán néhány percet vesz igénybe. A hidrogénből egy üzemanyagcella állítja elő az elektromos áramot. Kiegészíti a rendszert egy külön akkumulátor is, mely a fékezés által termelt áram átmeneti tárolására szolgál.

Több gyártó is belekezdett a fejlesztésbe ezen a területen, de a hidrogén előállítása, szállítása és a töltőhálózat költsége magas, ezért nem valószínű, hogy a közeljövőben elterjed ez a típus, s kereskedelmi forgalomban egyelőre nem is kapható.

Tisztán elektromos autó

A legtöbben ezt a változatot ismerik elektromos autóként. Az energiát (a legtöbb típus esetében) lítium-ion akkumulátorba töltve viszi magával a jármű. Kizárólag külső forrásból tölthető, robbanómotort nem tartalmaz és tisztán elektromos motoror hajtaja meg. A középkategóriás modellek hatótávja 100-150 km, elsősorban városi és elővárosi közlekedésre alkalmasak. Olyan modellek is avannak már a piacon (például Tesla Model S, Model X), melyek egyetlen töltéssel akár 400-500 km-t is meg tudnak tenni. Az akkumulátorok gyors feljesztésének eredményeképpen a 300-500 km-es hatótávolság már a középkategóriában is hamarosan megjelenik.

Milyen érvek szólnak az elektromos autózás mellett?

Jóval olcsóbb az áram km-re vetített ára, mint a benzinnel vagy gázolajjal működő autók esetében. Jobb a fogyasztásuk, mint a hagyományos autóké, így a villanyautók évi 15-20 ezer megtett km-re akár több százezer forintos megtakarítást is jelenthetnek.

Olajimporttól és olajáraktól független üzemanyag áll rendelkezésre az elektromos autókat alkalmazók számára. Az áramszolgáltatótól is könnyen függetlenné válhatnak a villanyautók tulajdonosai, hiszen például napelemes rendszer telepítésével nem csak háztartásuk villamosenergia-szükségletét állíthatják elő, hanem saját üzemanyagtöltő-állomásukat is elláthatják az ingyenes napenergia munkára fogásával.

Az ország egyre több pontján található ma már nyilvános elektromosautó-gyorstöltő, ahol ingyenesen tankolhatjuk villanyautónkat, s számuk rohamosan növekszik. További előny, hogy több magyarországi városban ingyenesen parkolhatnak a zöld rendszámmal rendelkezők, az önkormányzatok íly módon is  támogatják a környezetbarát autókat. (Nagyvárosok fizetős parkolóövezeteinek gyakori igénybevétele esetén ez havi több tízezer forintos megtakarítást is jelenthet, nem beszélve komfortérzésünk növekedéséről, amikor parkolás során nem kell többé a díjfizetés sokszor idő-és fáradságigényes lépéseivel bajlódnunk.)

A hagyományos autókkal szemben sokkal olcsóbb az elektromos autók karbantartása, fenntartása. Mivel a villanyautók esetében más módon zajlik a fékezés (elektromos árammá alakul fékezéskor az energia), csökken a fékbetétek és féktárcsák kopása is. Nagyon ritkán kopnak el a féktárcsák, így ritkán vagy szinte sosem kell azokat cserélni.

Sokkal egyszerűbb hajtással rendelkeznek ezek a járművek, ezáltal kisebb a meghibásodás lehetősége is: nincs önindító, nincs váltómű, nincs kipufogó- rendszer, nincs kardántengely, nincs lendkerék. Emellett nem kell olajat sem cserélni: alacsonyabb a fenntartási költség, s az elhasznált olaj sem terheli a környezetet.

Az elektromos autóban nincs alapjárat, a motor működéséből eredendő rángások is hiányoznak, az elektromotor teljesen “észrevétlenül”, szinte hangtalanul  működik. Mindössze a gumik surlódása és a menetszél hallható a kellemesebb utazási élmény során.

S végül fontos erénye környezetbarát működése.

Nem szennyezi közvetlen módon a környezetet (például kipufogógáz), és ha az meghajtására szolgáló elektromos áram is környezetbarát (megújuló energia) forrásból származik, teljesen elenyésző a környezetre gyakorolt negatív hatása.

Kiváló, anyagilag is nagyon előnyös megoldás minden elektromos jármű tulajdonosának, ha otthonában napelemrendszer beiktatásával (akár egy nap alatt telepíthető!) termeli meg magának a háztartásának működéséhez, autójának töltéséhez szükséges elektromos áramot.

Forrás: villanyautosok.hu

 

Mekkora napelemes rendszerre van szüksége? Tudja meg MOST!

Kalkulátorunkkal pár perc alatt kiszámolhatja, hogy mekkora napelemes rendszerre van szüksége. A kalkulációt követően 5 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot küldünk. Kattintson, ha nem akar heteket várni egy árajánlatra!